Arbetstagare som blir sjuk under semesterledigheten

Om en arbetstagare blir sjuk under semestern och anmäler detta har arbetstagaren rätt att avbryta semesterledigheten för att ta ut semesterdagarna vid ett senare tillfälle. Frånvaron ska då inte räknas som semester utan som sjukdom.

Om det under semesterledigheten infaller en eller flera dagar då arbetstagaren inte har kunnat arbeta på grund av sjukdom, ska en sådan dag inte räknas som semesterdag om arbetstagaren anmäler det. En sådan anmälan ska ske utan dröjsmål, vilket innebär att arbetstagaren så snart som den har möjlighet göra en sjukanmälan och tala om att semestern ska avbrytas på grund av sjukdom.  Det är av den anledningen viktigt att ni som arbetsgivare har tydliga och kända rutiner för hur en sjukanmälan ska göras under semesterperioden.

Den avbrutna semesterledigheten ska sedan läggas ut vid ett senare tillfälle under semesteråret. Dagarna ska då läggas ut i ett sammanhang om arbetstagaren vill det. Dock krävs det inte att semestern förläggs i direkt anslutning till arbetstagarens innevarande huvudsemester. Det vill säga att arbetstagaren inte har rätt till förlängd semester under sommaren på grund av sjukdomen.

Läkarintyg

Om ni ser ett behov har ni en möjlighet att kräva att sjukdomen styrks med läkar­intyg under förutsättning att detta klargjorts antingen i form av en generell bestämmelse i exempelvis en policy eller i det enskilda fallet senast i samband med sjukanmälan. Om ni kräver läkar­intyg från anvisad läkare ska kostnaden för intyget ersättas av arbetsgivaren.

Det är viktigt att ni för en dialog med arbetstagarna och att ni tänkt igenom innan semesterperioden hur ni ska hantera sjukanmälningar som inkommer under semesterperioden.