Promemorian Sänkning av reduktionsplikten för bensin och diesel (KN2023/03617)
I promemorian föreslås det att kraven på minskade utsläpp i reduktionsplikten för bensin och diesel sänks till sex procent för åren 2024–2026. Det föreslås även att reduktionsnivåerna för 2027–2030 ska slopas. I promemorian görs bedömningen att regeringen kommer att återkomma till riksdagen om reduktionsnivåer för 2027–2030. Även andra åtgärder som är samhällsekonomiskt effektiva bör övervägas.
Lagändringen föreslås träda i kraft den 1 januari 2024.
Här finns förslaget.
IKEM:s svar i korthet
IKEM anser att de är viktigt att ökad produktion av alla fossilfria råvaror både för tillverkning och bränsle. En förutsättning för att skapa incitament och investeringsvilja i klimatomställningen är att regelverk är tydliga och långsiktiga. Våra medlemma är en del av lösningen av klimatomställningen men då krävs förutsägbara och hållbara spelregler.
Vi behöver i ljuset av det nya klimatpaketet Fit for 55 som hela EU ställt sig bakom ha en dialog om vad vi i industrin kan och tänker göra, vilka investeringar som sker och vilka som behövs. Men det kräver tydlighet och långsiktighet. Produktion av förnybart bränsle kräver stora investeringar i anläggningar som behöver vara i gång och jobba i 20–30 år för att investeringen ska vara lönsam. Vem är beredd att göra investeringar i miljardklassen i sådana anläggningar när förutsättningarna snabbt kan förändras? Nya besked och förändringar av reduktionsplikten är för snabba i förhållanden till den industriella verkligheten.