Logga in på ikem.se
Information om inloggningen och hur du skapar ett konto på ikem.se.
Logga in-knappen finns alltid uppe till höger, om du inte är inloggad. När du loggat in syns ditt namn. Klickar du på ditt namn så kommer du till Mina sidor.
Om du haft en inloggning till ikem.se tidigare klickar du på "Logga in". Om inloggningen inte fungerar klickar du på "Glömt lösenord".
Skapa en inloggning
Klicka på "Logga in" och därefter klickar du på ”Skapa ett konto här”. Fyll i din mejladress så får du ett mejl med en verifieringskod som du använder för att skapa ditt nya konto. Mejlet med verifieringskoden skickas från ”Microsoft på uppdrag av SNMO”.
Första gången på ikem.se?
Första gången du loggar in behöver du ha tillgång till ditt företags organisationsnummer och medlemsnummer för att registrera kontot. Det behövs för att säkerställa att företaget är medlem i IKEM, och för att koppla ihop dig som individ med ditt företag.
Vanliga frågor om inloggningen
Jag har en verifieringskod men det funkar inte.
Kanske har du råkat stänga ("kryssa ner") fönstret för att gå till din e-post? Du behöver ha kvar inloggningsfönstret aktivt för att verifieringskoden ska fungera, dvs du behöver öppna e-posten i ett annat program eller en egen flik.
Hur länge gäller verifieringskoden?
Koden gäller i tio minuter, sen får man skapa en ny kod.
Jag får ingen verifieringskod, vad ska jag göra?
Kolla först skräpposten, koden ska skickas från "Microsoft på uppdrag av SNMO". Om mejlet inte finns där kan det vara ett spamfilter som inte släpper igenom mejlet. I så fall behöver du kontakta ditt företags it-support.
Varför behöver jag ett medlemsnummer?
Medlemsnumret behövs för att säkerställa att företaget är medlem i IKEM, och för att koppla ihop dig som individ med ditt företag. Kontakta din HR-/personal-/ekonomiavdelning eller liknande för att få medlemsnumret. De kan se medlemsnumret på Mina sidor.
Jag har loggat in förut men det funkar inte längre…
- Om det är flera år sedan du loggade in senast så kan du behöva skapa ett nytt konto.
- Om du representerar flera företag behöver du verifiera att du är medlem med organisationsnummer och medlemsnummer en gång för varje företag.
- Om du representerar flera företag kan du i sällsynta fall behöva rensa cache och cookies för att allt ska funka igen. Hur du gör beror på vilken webbläsare och dator/telefon du använder – en sökning på nätet brukar ge tydliga instruktioner för just din webbläsare.
Jag har loggat in hos Svenskt Näringsliv, kan jag använda samma uppgifter här?
Ja, vi har gemensam inloggning med Svenskt Näringsliv. Det innebär att du har ett och samma inloggninskonto för alla webbsidor och tjänster inom Svenskt Näringsliv. Du har ett och samma lösenord till:
- ikem.se
- Medlemsuppgiftsinsamlingen
- Lönestatistik
- svensktnaringsliv.se.
Vilka webbläsare fungerar?
Alla webbläsare ska fungera. Om det inte fungerar kan du testa att skapa kontot från en annan webbläsare eller dator.
Hjälp, det funkar ändå inte!
Om du behöver hjälp kontaktar du oss på medlem@ikem.se.